Kahden kovan pilotti

Riihimäkeläinen Fincoat Oy tekee kovapinnoituksia eri teollisuudenaloille. Yrityksellä oli ongelma: myyntimatkoilta oli hankala lähettää toimistolle tarkkoja tietoja tarjousten laskemista varten. Asiakaskäynti ulkomaille lähestyi, ja sitä ennen piti löytää ratkaisu viestinnän parantamiseen.

Avuksi tuli TechVillan hallinnoima WIMMA-hanke, joka auttaa pk-yritysten digitalisaatiota. Fincoatissa tehdyssä kartoituksessa huomattiin, että videota sisältävä etäyhteys sopisi yrityksen tarpeisiin. Hankkeen avulla oli mahdollista löytää sopiva palveluntarjoaja ja kokeilla ratkaisua pilottina.

Yhteistyökumppaniksi löytyi suomalainen Delta Cygni Labs ja POINTR-etäyhteistyöalusta, jota Fincoat kokeilee neljän kuukauden ajan. Ilmo Lounasmaa Delta Cygni Labsistä kuvailee sovellusta seuraavasti: ”Tärkeimpänä asiana POINTRissa on se, että videokuvan päälle voi piirtää. Voit piirtää ja kysyä, tätäkö laakeria tarkoitat, onko tämä oikea osa tai onko tässä virhe. Kännykkään voidaan kiinnittää esimerkiksi USB-kamera tai endoskooppi, joilla pääsee katsomaan yksityiskohtia koneen sisältä. Kun informaatio on visuaalista, selittäminen ei jää kielimuurista kiinni. Samoin työkaveri voi jakaa oman ruutunsa tai kameransa. Jos hänellä on varaosa pöydällä, sen voi näyttää myös toiseen suuntaan. Livevideon ja -audion lisäksi POINTRilla voi tehdä dokumentointia ja integroida sen eri järjestelmiin.”

Delta Cygni Labs on VTT:stä irtaantunut spin-off -yritys. Ensimmäinen haaste VTT:n aikana oli tehdä kansainvälisen avaruusaseman ISS:n (International Space Station) etähuoltojärjestelmä. Ilmo Lounasmaa kertoo: ”POINTRin toiminnan periaatteet ovat tulleet yrityksen alkuajoilta eli ohjelman pitää toimia missä tahansa verkossa, vaikka satelliitissa tai 3G:ssä. Kuvanlaatu pidetään silti aina hyvänä. POINTR käyttää suojattua ja salattua viestintäyhteyttä, mikä on tärkeää teollisuudelle.”

Ulkomaanmatka on jo takana ja Fincoatissa on ehditty kokeilla POINTRiä kuukauden ajan. Mitkä ovat liiketoimintapäällikkö Marko Virran vaikutelmat? ”Kävin kartoittamassa asiakkaan prosessia, jossa oli ongelma heidän tuotteensa pinnassa. Selitin työkaverille tilannetta kuvilla ja nuolilla. Hän pystyi selkeästi näkemään mitä tarkoitin. Ei paljoa tarvinnut kirjoitella, kun tieto oli kuvissa valmiina. Käytän POINTRia myös omiin muistiinpanoihin ja viestintään muiden kanssa. Meillä on loppuvuodesta monta ulkomaanreissua, joten varmasti tulen vielä käyttämään sitä.”