Sähköisestä pelistä boostia bisnekseen 

Vision Factory on erikoistunut yritysten liiketoiminnan kehittämiseen pelien avulla. Mitä hyötyä pelillisyys tuo liiketoiminnan kehittämiseen? ”Olemme tutkimuksissa ja käytännössä todenneet, että pelillisyys auttaa keskittymään käsiteltävään asiaan paremmin kuin monet muut osallistavat menetelmät. Pelillisyys tuo tasapainoa, innostuneisuutta ja auttaa laajentamaan pelaajien ymmärrystä sekä oppimaan uusia asioita”, kertoo Outi Kinnunen Vision Factorystä. 

Pellillisyydellä tarkoitetaan tässä yhteydessä niin sanottua ”serious gamingia” eli peliä, joka on suunniteltu jotakin muuta kuin viihdekäyttöä varten. Peli sopii muun muassa tilanteisiin, joissa ideoidaan, kehitetään ja kerätään tietoa, tarkastellaan jonkin asian nykytilaa tai koitetaan ratkaista jotain käytännön ongelmaa. 

Koronan myötä nousi esille tarve saada sähköisesti toimivia menetelmiä ja pelejä. ”Meillä oli valmiina innovatiivisten ideoiden kaupallistamispeli InnoBoost, mutta se oli luotu fyysiseksi peliksi. InnoBoostin sähköisen version pilotointia ja visuaalista muotoilua kehitettiin osana WIMMA-hanketta. Tässä projektissa peliä lähdettiin muokkaamaan sähköiseen muotoon asiakkaiden tarpeiden pohjalta ja yhdessä sidosryhmien kanssa”, Outi Kinnunen kertoo. ”Projektin aikana pilotoitiin erilaisia versioita virtuaaliselle valkotaululle Mirolle, jossa pelin alustaa testattiin erilaisten asiakas- ja asiantuntijaryhmien kanssa. Loimme pohjan, joka toimii käytännössä. Iterointikertojen pohjalta saimme tärkeää tietoa sähköisen version toiminnallisuuksista, joita kehitettiin yhdessä DesignCompanyn kanssa.”  

”Uuden, sähköisen InnoBoostin myötä avasimme verkkokaupan pelin myymistä varten ja viimeistelimme viestinnälliset materiaalit. Nämä ovat Vision Factorylle merkittäviä askelia uuden liiketoiminnan vauhdittamisessa. Visiona on luoda Design Game HUB, josta kaikki pelillisyydestä innostuneet saavat tietoa ja jossa jaetaan pelillisyyden oppeja ja havaintoja niin Suomessa kuin kansainvälisesti.” 

Vision Factoryn kumppanina pelin visuaalisena toteuttajana toimi DesignCompany Outi Oravainen Oy.